KES ROGOL


Rogol merupakan satu jenayh keganasan yang berbentuk seksual. Dari segi undang-undang, rogol merupakan perbuatan memasukkan zakat lelaki ke dalam kemaluan wanita, lubang dubur atau mulut seseorang tanpa persetujuan. Statistik menunjukkan dari sedi umur mangsa dalam tahun 1995, 60 peratus kes melibatkan mangsa yang berusia 16 tahun dan ke bawah. Pada tahun berikutnya peratusan bertambah kepada 67.1 peratus. Di Malysia, pada tahun 2003, lebih kurang 4 kes rogol berlaku setiap hari. Ini bermaksud setiap hari kita mengadaikan maruah wanita yang mungkin seorang ibu, isteri, pelajar dan pekerja. Data purata umur perogol di negara ini ialah 41 tahun. 37 peratus perogol terdiri daripada mereka yang berusia 40 tahun dan ke atas, manakala mereka yang merogol kenalan berusia 40 tahun dan ke bawah. Di Malaysia hanya 27 peratus perogol terdiri dari kumpulan usia di bawah 25 tahun.


Faktor-faktor yang mendorong berlakunya kes rogol adalah cara pemakaian wanita yang terlalu mendedehkan tubuh badan mereka. Statistik menunjukkan 42 peratus perempuan berpenampilan seksi,
18 peratus pakaian yang menampakkan buah dada mereka, 3 peratus pakaian yang lutsinar. Cara pemakaian mereka merangsang sesetengah kaum Adam untuk merogol. Oleh hal yang demikian, wanita dinasihati agar pemakaian menutup aurat dan tidak menjolok mata. Selain itu, kaum lelaki dikatakan tidak mampu mengawal hawa nafsu mereka sehingga sanggup merogol seseorang walaupun orang tersebut merupakan anak kandungnya sendiri. Kebiasaannya, perogol merupakan orang yang dikenali oleh mangsa temasuk kenalan biasa, kenalan baru, bapa kandung, bapa tiri, pak cik, jiran, teman lelaki, majikan dan lain-lain. Selain itu, wanita tidak harus keluar bersendirian pada waktu malam. Ini menyebabkan perogol mengambil kesempatan dengan mudah untuk merogol wanita yang lemah. Tambahan pula, pengaruh alkohol dan dadah mencetuskan terjadinya gejala rogol. Apabila seseorang mengambil alkohol dan dadah dalam kuantiti yang banyak, maka mereka tidak akan sedar dan amat mudah untuk melakukan sesuatu di luar rasional seperti merogol. Mereka tidak akan peduli walaupun perempuan itu anak kandung atau adik kandungnya.

Kesan-kesan kes merogol adalah penyebaran jangkitan penyakit seksual, sep
erti virus HIVyang amat senang merebak melalui hubungan seksual. perogol mungking menghidap penyakit HIV. maka, apabila dia merogol perempuan yang lain, virus penyakit HIV akan merebak ke dalam darah perempuan tersebut. Selain itu, terdapat banyak kes serangan seksual berakhir dengan kematian mangsa. Rogol juga boleh mengakibatkan kecederaan fizikal serius seperti pendarahan gynekologi. Hal ini disebabkan oleh tindakan perogol yang sangat ganas dan aggresif untuk merogol perempuan. Ada juga perogol yang akan menggunakan peralatan seperti pensil, kayu mop, benda-benda yang tajam dan sebagainya. Hal ini menyebabkan kecederaan pada bahagian sulit perempuan tersebut. Terdapat juga ada perempuan yang hamil dan melahirkan anak luar nikah setelah dirogol. Hal ini menjejaskan imej dan masa hadapan gadis tersebut serta mempunyai risiko yang tinggi untuk menghidap penyakit yang berbahaya. Mangsa-mangsa rogol biasanya akan mengalami renjutan emosi psikologi. Mereka akan dipandang rendah dan dihina oleh masyarakat, berasa terhina, kotor dan malu apabila soalan-soalan sensitif dan pemeriksaan diperlu untuk pendakwaan. Mereka juga akan menderita seorang diri dan mungkin mengahdapi masalah sewaktu berkahwin. Ini menyebebkan mereka berasa tegang, pilu, kemurungan, dosa, malu, marah, ketidakselesaan pada perut dan kadang-kala kegundahan.

Langkah-langkah untuk mengatasi kes rogol adalah menggalakkan golongan perempuan mempelajari ilmu mempertahankan diri. Pada zaman yang serba modern ini, perempuan harus mempelajari teknik-teknik untuk mempertahankan diri. Contohnya, seperti taekwondo, karate, judo dan sebagainya. Dengan mempelajari seni pertahanan diri, wanita akan menjadi berani, berkeyakinan dan mempunyai daya untuk mempertahankan diri apabila diancam oleh perogol. Maka, gejala kes rogol dapat dikurangkan. Selain itu, pendedahan yang awal harus didedahkan kepada masyarakat tentang kes rogol. Remaja yang berusia 13 tahun dan ke atas harus didedahkan tentang kes rogol sejak zaman persekolahan lagi. Pendedahan ini mampu menjamin remaja untuk tidak terjebak dalam gejala merogol ini dan selalu berwaspada dengan lelaki. Kerajaan juga memainkan peranan yang penting. Kerajaan harus menguatkuasakan undang-undang dengan menjatuhkan hukuman yang lebih berat kepada perogol seperti hukuman gantung sehingga mati. Hukuman sedemikian akan menakutkan orang lain untuk melakukan dosa ini.

Kesimpulannya, semua pihak harus berganding bahu untuk menangani kes rogol. Pihak kerajaan serta masyarakat harus saling berganding bahu mengiktiarkan pelbagai alan penyelesaian untuk membendung ancaman kes rogol.


Dituliskan oleh: Pathmahsini a/p Subramaniam

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

2 Response to "KES ROGOL"

  1. calibanjacobson says:
    March 5, 2022 at 5:23 AM

    used ford edge titanium - TITNIA, Italy
    used ford edge titanium is an titanium camping cookware excellent westcott titanium scissors used car model that titanium hip is a reliable and durable. The use titanium engagement rings for her of titanium can help titanium trim reviews the user adjust the

  2. seraneesl says:
    August 11, 2022 at 7:06 PM

    i964x4hcksu553 wholesale sex toys,dildo,dildo,cheap sex toys,realistic dildos,black dildos,dog dildo,dog dildos,wholesale sex doll e924l0kvofb307

Post a Comment